keskiviikko 18. maaliskuuta 2020

Kirjailija on itsekin osa markkinointia

Markkinointi on uskomattoman suuri osa kirjailijan työtä – tai harrastusta. Jos et mainosta kirjojasi, niin harva niitä silloin löytää. Markkinointiin sisältyy paljon sellaistakin, mitä ei heti monikaan markkinoinniksi miellä. Jopa kirjailija itse on osa markkinointia – etenkin nykyaikana, kun some on tavattoman suuressa osassa ihan kaikkea.

Jos kirjailija on kiinnostava persoona, hänen kirjoistaankin kiinnostutaan helpommin. Jos kirjailija on positiivinen somekasvo, hänen kirjansakin herättävät positiivisia ennakkoajatuksia, jolloin niihin tartutaan helpommin. Kirjailija voi omilla julkisilla mielipiteillään joko herättää tietynlaisen kohderyhmän huomion – tai neutraalimmalla asenteella pyrkiä olemaan ns. "ärsyttämättä ketään". Tapoja on monia, ja jotkut sanovat, että kaikki julkisuus on hyväksi. Itse pidän kuitenkin vähän neutraalimpaa ja hillitympää linjaa, mutta toisinaan leikittelen ajatuksella, että entä jos repäisisin oikein kunnolla ja tekisin jotain "hurjaa"! Vaan kun enhän minä ole alkuunkaan hurja 😅

"Hei, tää blogi on niiiin kiva!"
No mutta – markkinointi on positiivinen juttu. Ainakin minusta!
Pidän somemainosten suunnittelusta, kirjani kuvaamisesta ja kuvien julkaisemisesta niin ikään somessa ja muualla netissä, tämän blogini kirjoittamisesta, kotisivujeni päivittämisestä jne. Minusta oli todella mielenkiintoista, kun Kaakon Viestintä kävi tekemässä minusta lehtijutun eri sanomalehtiin kesällä 2019. Oli hurjan jännittävää ja kivaa päästä osallistumaan kesällä 2019 Puustellin tarinat -kirjallisuusseuran järjestämään Suomen ensimmäiseen omakustanteiden pop-up kirjakauppatapahtumaan. Ja syksyn Helsingin kirjamessuista nyt puhumattakaan! Se oli todellinen unelmien täyttymys. Lisäksi olen käynyt esittelemässä kirjaani mm. kirjastoille ja kirjakaupoille. Painattanut käyntikortteja, tarroja, postimerkkejä
Eli tosiaankin vautsi vau kuinka paljon olen jo päässyt puuhastelemaan ihan kaikenlaista esikoiseni markkinoinnin parissa. Ja koko homma on ollut pääosin hyvin antoisaa ja mielenkiintoista.

Mutta vaikka markkinointi onkin yleisesti ottaen kivaa – niin ei se aina pelkillä ruusuilla tanssimista ole. Tai jos on, niin piikit ainakin pistelee toisinaan ikävästikin. Itse olen nimittäin tehnyt paljon myös sitä turhaa työtä. Kaikki ideat eivät aina tuota tulosta, ja useampi peräkkäinen ns. vesiperä voi lyödä mielen äkkiä todella alas. Omakustanteen markkinointi ei ole sitä kaikkein helpointa hommaa. Kirjallisuusalan lehti tms. ei välttämättä tartu juttuvinkkiin kirjasta, joku kirjastoista ei kiinnostu tilaamaan kirjaa valikoimiinsa, omasta mielestä hienon mainoksen jälkeen ei tule yhtäkään kirjatilausta, lupaavalta vaikuttanut kirjoittaja-/kirjailijayhdistys ei sittenkään kiinnostu yhteistyöstä… Kuten onnistumisia, niin myös epäonnistumisia vaanii monen nurkan takana.

Joskus tuntuu, että olisi vain helpointa luovuttaa ja pistää pillit pussiin – ja kirja sirkkelistä läpi.

Kuitenkin sieltä harmituksen toisinaan syvästäkin suosta sitä aina lopulta nousee jotakin kautta takaisin ylös. Ja monesti niitä takaisin jaloilleen nostajia ovat juurikin ne kaikkein tärkeimmät – eli kirjani lukijat. Kun yllättäen sitä bongaakin uuden lukijan kirjoittaman kirja-arvostelun vaikkapa somesta, niin silloin ymmärtää, ettei ole tehnyt mitään turhaan. Ihan oikeasti joku on jälleen löytänyt kirjani, kiinnostunut siitä, lukenut sen – ja jopa pitänyt siitä! Se on kerrassaan uskomaton tunne. Ja juuri siksi minä kirjoitan, siksi minä julkaisen kirjoitukseni kirjoiksi. Jotta tarinoitani luettaisiin, ja ne ilahduttaisivat myös lukijoitani yhtä lailla kuin te lukijat minua.
Kiitos siis teille kaikille, jotka olette kirjastani muutaman sanan jakaneet esimerkiksi somessa tai sähköpostitse suoraan minulle. Joka ikinen palaute merkitsee minulle todella, todella paljon ja on antanut niin ikään uutta puhtia jatkaa Qyamian kirjojen käsikirjoitusten parissa yhä vain eteenpäin. Kiitos! 💗


Olen sivunnut aihetta aikaisemmin myös tässä postauksessani: Omakustanne – hyödyt ja haasteet. Käykäähän lukemassa, mikäli omakustantajan taival kiinnostaa, niin markkinoinnin kuin myös muidenkin askeleiden osalta.


Iloisiin mainostamisiin,



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti